Samorządy terytorialne to poważni Klienci bankowi, dla których przygotowana została specjalna oferta. Coraz częściej korzystają z depozytów, szukają także różnych form dofinansowania swojej działalności. Banki podpisują z jednostkami samorządów umowę na drodze przetargu, najczęściej na dłuższy okres. Obecnie samorządy mogą korzystać także z rozbudowanej oferty kredytowej.

Prowadzenie rachunku bieżącego

Do podstawowych usług, jakie mogą zaoferować banki samorządom, należy prowadzenie rachunku bieżącego. Konta mogą być zarówno w złotówkach, jak i zagranicznych walutach, np. w euro, funtach brytyjskich bądź dolarach. Z takich usług korzystają gminy, miasta, powiaty oraz województwa. Przed podpisaniem umowy z bankiem instytucje dokładnie określają swoje zapotrzebowania, które później zawarte są w umowach. Do kont są oczywiście dołączone karty pozwalające na łatwe przeprowadzenie transakcji.

Finansowanie działalności

Coraz częściej samorządy terytorialne korzystają z kredytów. Są to między innymi: kredyty obrotowe, kredyty w rachunku bieżącym bądź kredytowym. Gminy, powiaty oraz województwa mogą także podpisać umowę, w ramach której ubiegają się o kredyty inwestycyjne. Takie rozwiązania pozwalają podjąć odpowiednie kroki w przeprowadzeniu lub dokończeniu konkretnych przedsięwzięć inwestycyjnych na danym terenie. W wielu przypadkach banki oferują np. zastosowanie okresu karencji w spłacie zadłużenia. Oczywiście jednostki samorządu terytorialnego muszą posiadać  jakąś sumę  pieniędzy w ramach wkładu własnego.

Bankowość elektroniczna

Działalność samorządów jest ułatwiona poprzez wprowadzenie wielu usług i nowoczesnych rozwiązań z zakresu bankowości elektronicznej. Banki wprowadzają wiele udogodnień ułatwiających prowadzenie inwestycji. Zapewniają także ciągłość finansową poprzez prowadzenie najważniejszych transakcji. W ten sposób samorządy mogą dysponować środkami, jakie pozyskały w ramach dotacji z Unii Europejskiej. Zakres usług jest dokładnie określony w umowach.