Dyrektywa PSD2 – informacje dla klientów

PSD2 (ang. Payment Services Directive 2) to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego,  która obowiązuje w Europejskim Obszarze Gospodarczym tj. na terytorium Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii i Lichtensteinu. Dyrektywa PSD2 wprowadza szereg innowacji, których spora część została już zastosowana przez Poznański Bank Spółdzielczy. 14 września 2019 roku wejdzie w życie Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2018/389 z dnia 27 listopada 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących silnego uwierzytelniania klienta i wspólnych i bezpiecznych otwartych standardów komunikacji (tzw. RTS).

Głównym celem PSD2 jest rozszerzenie ram prawnych, określających zasady świadczenia usług płatniczych, uzupełnienie istniejących regulacji, a także – wyjaśnienie powstałych na ich tle wątpliwości. Od czasu uchwalenia bowiem PSD na rynku płatności detalicznych zaszły bardzo znaczące zmiany pod względem innowacji technologicznych, przejawiające się m.in. gwałtownym wzrostem płatności elektronicznych i płatności realizowanych za pośrednictwem urządzeń przenośnych oraz pojawianiem się na rynku nowych rodzajów usług płatniczych. Dyrektywa w całości zastąpi stosowane dotychczas przepisy dyrektywy PSD.

Nadrzędnym celem dyrektywy PSD2 jest budowa jednolitego rynku płatności w Unii Europejskiej, zwiększenie konkurencyjności usług finansowych oraz podniesienie ich bezpieczeństwa.

Nowe przepisy wpłyną na zwiększenie ochrony klienta i poziomu bezpieczeństwa przy dokonywaniu płatności zdalnych i elektronicznych oraz wzrost poziomu konkurencyjności w sektorze usług płatniczych, bezpieczeństwa transakcji płatności zdalnych i elektronicznych.

Najważniejsze zmiany, to silne uwierzytelnienie klienta, czyli minimum dwuetapowe potwierdzanie tożsamości, składające się z co najmniej dwóch z trzech elementów: wiedza (przykładowo kod PIN, który jest znany tylko klientowi), posiadanie (telefon, na który można wysłać sms), cecha klienta (indywidualna cecha klienta w postaci chociażby odcisku palca).

Oznacza to zatem, iż posiadacz rachunku bankowego musi zweryfikować swoją tożsamość w co najmniej dwóch kategoriach. Procedura silnego uwierzytelnienia stworzona została w trosce o bezpieczeństwo Twoich pieniędzy, zmniejszając możliwość dostępu do Twojego konta osobom niepowołanym.

Zmiany PSD2 są dla Klientów bezpieczne. Klienci bowiem :

–  sami zdecydują, kto i w jakim zakresie może korzystać z ich danych osobowych,

– w każdej chwili mogą odebrać dostawcy usług  dostęp do informacji o rachunkach bankowych,

– maja pewność, że dostawcy usług nigdy nie zyskują wglądu do danych logowania

– maja zapewniony skrócony czas rozpatrywania reklamacji dotyczących transakcji płatniczych do 15 dni roboczych od dnia ich złożenia. W sytuacji bardziej skomplikowanych reklamacji będzie to 35 dni roboczych

– będą mieć większą kontrolę nad płatnościami. Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o usługach płatniczych wynikającymi z PSD2, odbiorca płatności będzie mógł zablokować środki na karcie, dopiero po tym, jak zatwierdzi dokładną kwotę transakcji.