Wakacje Kredytowe w Poznańskim Banku

Najważniejsze informacje

  • zawieszenie spłaty kredytu dotyczy kredytów hipotecznych udzielonych w walucie polskiej (PLN), zawartych przed dniem 1 lipca 2022 r., oraz z terminem zakończenia okresu kredytowania przypadającym po 31 grudnia 2022 r.
  • możliwość złożenia wniosku o zawieszenie spłaty kredytu hipotecznego przysługuje kredytobiorcy wyłącznie w stosunku do jednej umowy o kredyt, zawartej w celu zaspokojenia jego własnych potrzeb mieszkaniowych,
  • maksymalny okres zawieszenia spłaty kredytu wynosi:

Co zrobić żeby skorzystać z zawieszenia spłaty Kredytu?

Masz pytania? Prosimy o kontakt z pracownikami naszych placówek

Szczegółowe zasady zawieszenia spłaty kredytu

 

  1. Wniosek o zawieszenie spłaty rat kredytu przysługuje Kredytobiorcy będącemu Konsumentem – wyłącznie w stosunku do jednej umowy, zawartej w celu zaspokojenia jego własnych potrzeb mieszkaniowych.
  2. Spłata rat kredytu zostaje zawieszona od dnia doręczenia niniejszego wniosku do Banku, na okres wskazany we wniosku. W przypadku wniosków złożonych za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej poza godzinami pracy Banku w soboty lub w dni wolne od pracy, do zawieszenia dochodzi z następnym dniem roboczym.
  3. Wymagane jest złożenie wraz z wnioskiem oświadczenia, że dotyczy on umowy zawartej w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych Kredytobiorcy lub Kredytobiorców. Oświadczenie składane jest pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 1 do wniosku.
  4. Zawieszenie spłaty rat kredytu skutkuje przedłużeniem okresu kredytowania oraz wszystkich terminów przewidzianych w umowie o okres zawieszenia spłaty rat kredytu określony we wniosku.
  5. Zmiana okresu kredytowania w wyniku zawieszenia spłaty rat kredytu nie wymaga zgody osób, które ustanowiły zabezpieczenie kredytu, ani jej ujawnienia w treści hipoteki stanowiącej zabezpieczenie spłaty kredytu.
  6. Zawieszenie spłaty rat kredytu dotyczy umów zawartych przed dniem 1 lipca 2022 r., jeżeli termin zakończenia okresu kredytowania określony w tych umowach przypada po upływie 6 miesięcy od tej daty.
  7. Zawieszenie spłaty rat kredytu hipotecznego dotyczy kredytów hipotecznych udzielonych w walucie polskiej, z wyłączeniem kredytów indeksowanych lub denominowanych do waluty innej niż waluta polska.
  8. Maksymalny okres zawieszenia spłaty kredytu wynosi:
    1) 2 miesiące – w okresie 1 sierpnia 2022 r. – 30 września 2022 r.,
    2) 2 miesiące – w okresie 1 października 2022 r. – 31 grudnia 2022 r.,
    3) 1 miesiąc – w każdym kwartale w okresie 1 stycznia 2023 r. – 31 grudnia 2023 r.

Jeżeli Kredytobiorca zawnioskuje o zawieszenie spłaty kredytu na okres dłuższy niż maksymalny przewidziany w Ustawie, Bank dokona zawieszenia spłaty kredytu na okres przewidziany jako maksymalny, po uzgodnieniu z Kredytobiorcą okresów zawieszenia i skorygowaniu przez niego wniosku.

  1. Każdy ze Współkredytobiorców występujący jako strona umowy o kredyt może samodzielnie złożyć wniosek o zawieszenie spłaty rat kredytu. O złożeniu wniosku Kredytobiorca jest zobowiązany poinformować pozostałych współkredytobiorców.
  2. Oświadczenie, że wniosek dotyczy nieruchomości przeznaczonej na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych (załącznik nr 1 do wniosku) składa i podpisuje Kredytobiorca, który spełnia ten warunek (wystarczające jest złożenie oświadczenia przez jednego z Kredytobiorców).
  3. Zawieszenie spłaty rat kredytu jest bezpłatne i nie wymaga podpisania aneksu do umowy.
  4. W okresie zawieszenia spłaty rat kredytu Bank nie pobiera płatności wynikających z umowy o kredyt, tj.:
    1) rat kapitałowo-odsetkowych,
    2) pozostałych opłat i prowizji wynikających z umowy; z wyjątkiem opłat z tytułu ubezpieczeń powiązanych z tą umową, w tym ubezpieczenia pomostowego i ubezpieczenia niskiego wkładu.
  1. W okresie zawieszenia spłaty rat kredytu odsetki nie są naliczane.
  2. Jeżeli Bank na wniosek Kredytobiorcy zawiesił już w całości albo w części spłatę zobowiązań z tytułu umowy na warunkach innych niż określone w art. 73 Ustawy, termin tego zawieszenia ulega skróceniu z mocy prawa z dniem doręczenia niniejszego wniosku do Banku.
  3. Wniosek może być złożony w formie:
    a) elektronicznej mailowej (skan lub zdjęcie uzupełnionego, kompletnego, zawierającego prawidłowe dane i podpisanego wniosku oraz oświadczenia stanowiącego załącznik nr 1) na adres wakacjekredytowe@pbs.poznan.pl lub
    b) pisemnej – w Oddziale Banku lub przesyłką pocztową.
  4. Bank – w terminie 21 dni od daty doręczenia wniosku – informuje na trwałym nośniku Kredytobiorcę składającego wniosek o jego otrzymaniu. W ww. informacji Bank:
  • potwierdza okres, na który została zawieszona spłata rat kredytu,
  • informuje o wysokości opłat z tytułu ubezpieczeń (o ile dotyczy),
  • wskazuje Kredytobiorcy sposób rozliczenia z tytułu zawieszenia spłaty umowy, które uległo skróceniu – w przypadku, o którym mowa w ust. 14,
  • Bank przekazuje również informację o braku możliwości realizacji wniosku, ze wskazaniem powodu.

Brak ww. informacji  nie wpływa na rozpoczęcie zawieszenia spłaty rat kredytu.

  1. Informację, o której mowa w ust. 16 Bank przekazuje zgodnie z dyspozycją Kredytobiorcy określoną w przedmiotowym wniosku. Możliwe jest również przekazanie informacji, o której mowa w ust. 16 w trakcie osobistej wizyty Kredytobiorcy w Oddziale Banku.
  2. Kredytobiorca ma prawo do rezygnacji ze złożonego wniosku w każdym momencie. Rezygnację składają wszyscy Kredytobiorcy, którzy podpisali/złożyli wniosek.
  3. W przypadku złożenia rezygnacji, o której mowa w ust. 18, zawieszenie spłaty rat kredytu pozostaje w mocy za okres do dnia złożenia rezygnacji. Zawieszenie spłaty rat kredytu przestaje obowiązywać od dnia następującego po dniu otrzymania przez Bank oświadczenia Kredytobiorcy o rezygnacji. Złożenia przez Kredytobiorcę rezygnacji jest równoznaczne z wykorzystaniem okresu zawieszenia, którego ona dotyczyła.
  4. Zawieszenie spłaty rat kredytu nie następuje:
  • w przypadku braku danych uniemożliwiającego prawidłową realizację wniosku, w szczególności danych Kredytobiorcy, danych identyfikujących umowę, podpisu Kredytobiorcy,
  • w przypadku braku możliwości identyfikacji Kredytobiorcy składającego wniosek,
  • jeżeli wraz z wnioskiem żaden z Kredytobiorców nie złoży oświadczenia, o który mowa w ust. 3 (załącznik nr 1 do wniosku)
  • jeżeli Kredytobiorca złoży w Banku kilka wniosków o zawieszenie spłaty różnych kredytów z jednoczesnym złożeniem oświadczeń o spełnieniu warunków określonych w ust. 3,
  • jeżeli sprawa, wniosek bądź umowa, której wniosek dotyczy, nie spełniają wymogów ustawowych.

W przypadku wystąpienia braków formalnych Bank niezwłocznie wzywa klienta do ich uzupełnienia.

  1. W przypadku konieczności korekty/uzupełnienia wniosku lub oświadczenia (załącznik nr 1 do wniosku) przez Kredytobiorcę, skutek zawieszenia (początek okresu zawieszenia), o którym mowa w ust. 2 oraz termin poinformowania, o którym mowa w ust. 16, rozpoczynają się od dnia otrzymania przez Bank poprawnego (skorygowanego/uzupełnionego) wniosku/oświadczenia.
  2. Bank informuje, że dane o zawieszeniu spłaty rat kredytu i wydłużonym okresie kredytowania, powstałym w wyniku tego zawieszenia, Bank przekazuje do Biura Informacji Kredytowej S.A.
  3. W przypadku gdy Kredytobiorca korzysta ze wsparcia w ramach pomocy udzielanej przez Fundusz Wsparcia Kredytobiorców, na mocy postanowień ustawy z dnia 9 października 2015 r. o wsparciu kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i znajdują się w trudnej sytuacji finansowej, złożenie przez Kredytobiorcę wniosku o zawieszenie spłaty rat kredytu hipotecznego skutkuje zawieszeniem przekazywania ww. wsparcia na rachunek spłaty kredytu. Wsparcie ulega wznowieniu po ustaniu okresu zawieszenia spłaty rat kredytu.