Pandemia koronawirusa SARS-COV-2 uwidoczniła niestabilność gospodarczą większości sektorów usługowych. W związku z powyższym, coraz więcej osób przed zawarciem umowy z przedsiębiorstwem, chce zabezpieczyć swoje środki finansowe. Jednym z rozsądnych sposobów jest usługa oferowana przez banki, czyli gwarancja bankowa. W sytuacji, kiedy zleceniodawca będzie miał problem ze spłatą zobowiązania, bank ureguluje jego dług na rzecz wskazanego beneficjenta. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym charakteryzuje się oferowany produkt oraz w jakich sytuacjach można ubiegać się o udzielenie gwarancji bankowej.

Czym jest gwarancja bankowa i na czym ona polega?

Gwarancja bankowa to usługa oferowana przez banki na podstawie ustawy Prawo bankowe z 29.08.1997 roku.  Z jej treści wynika jednostronne zobowiązanie banku (jako gwaranta wypełnienia zobowiązań finansowych) do zapłaty sumy gwarancyjnej na rzecz beneficjenta gwarancji, w przypadku spełnienia przez niego określonych w umowie warunków. Dzieje się to na prośbę beneficjenta wyrażoną na piśmie w formie żądania zapłaty. Dodatkowo, jeśli takie są zapisy umowy, beneficjent musi załączyć także inne dokumenty. Następnie, bank wypłaca mu określoną sumę gwarancyjną bezpośrednio lub za pośrednictwem innego banku.

Jaki jest interes banku do zawarcia tego typu umowy?

Przed wykonaniem zlecenia gwarancji bankowej, instytucja finansowa dokładnie sprawdza zdolność kredytową zleceniodawcy. Jeśli jest ona zadowalająca, zleceniodawca otrzymuje zgodę i podpisuje umowę z bankiem o udzielenie gwarancji bankowej na rzecz wskazanego przez niego beneficjenta. Następnie wnioskodawca uiszcza opłatę za usługę oferowaną przez bank. Wysokość ustalonej prowizji zależy od wielu czynników, między innymi od stanu finansowego przedsiębiorstwa, które stara się o uzyskanie zabezpieczenia.

Kiedy można uzyskać gwarancję bankową ?

Aby uzyskać gwarancję bankową, należy złożyć do banku właściwy wniosek oraz spełnić warunki stawiane przez bank, który sprawdza wnioskodawcę pod kątem zdolności kredytowej i ogólnej sytuacji finansowej. Omawiana usługa może dotyczyć m.in. sytuacji:

  • spłaty zobowiązań finansowych za otrzymane towary i usługi, pożyczki, rat kredytu;
  • odpowiedniego wykonania postanowień zawieranych kontraktów;
  • kar umownych, nakładanych w sytuacji nienależytego wykonania zobowiązania.

Jakie rodzaje gwarancji bankowych spotyka się najczęściej?

Istnieje wiele rodzajów gwarancji bankowych. Ich nazwy są ściśle powiązane z przedmiotem zawartej umowy. Najczęściej spotyka się gwarancje bankowe zawierane przez przedsiębiorców z tytułu:

  1. cła i akcyzy;
  2. dobrego wykonania umowy;
  3. przetargu;
  4. spłaty kredytu;
  5. terminowej spłaty zobowiązań: pożyczki, leasingu;
  6. zwrotu zaliczki.