Bankowość elektroniczna i bezgotówkowa to duże udogodnienie. Niestety każdy system czasem zawodzi i tak też zdarza się w przypadku bankomatów, które nie wypłacają pieniędzy. Oczywiście nie jest to powszechne, jednak w wyniku różnych awarii systemowych może okazać, się, że usługa nie została zrealizowana. Czy taka sytuacja oznacza, że tracimy całą kwotę? Banki przygotowały się na taką okoliczność i chętnie pomagają swoim klientom.

Dlaczego bankomaty nie wypłacają pieniędzy?

Nie tylko człowiek może popełnić błąd przy wypłacaniu pieniędzy z bankomatu. Czasami sam system zawodzi. Jeśli urządzenie nie zrealizowało naszego żądania, to doszło do awarii. Prawdopodobnie sieć banku jest przeciążona i bankomat nie mógł nawiązać połączenia. Zdarza się także, że w sprzęcie zabrakło gotówki lub nie ma już pieniędzy o odpowiednich nominałach (problem ten pojawia się, gdy chcemy wypłacić mniejsze kwoty, np. 20 zł, 40 zł bądź 80 zł). Maszyna nie wypłaci banknotów również w przypadku usterek technicznych oraz braku prądu. Niezależnie od tego, co przyczyniło się do zaistnienia takiej sytuacji, nie musimy się martwić, że bezpowrotnie straciliśmy oszczędności.

Postępowanie w przypadku niewypłacenia pieniędzy

Jeżeli po włożeniu karty płatniczej i wpisaniu kwoty bankomat nie wypłacił pieniędzy, można wykonać kilka kroków, które przydadzą się podczas składania reklamacji. Przede wszystkim należy zabrać ze sobą potwierdzenie niezrealizowanej transakcji. Ten mały kawałek papieru pozwala zweryfikować, kiedy i o jakiej godzinie klient korzystał z bankomatu. Niestety potwierdzenie nie zawsze jest drukowane. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem będzie zrobienia zdjęcia komunikatowi informującemu o tym, że transakcja nie została zrealizowana. Warto również zanotować godzinę, datę oraz numer urządzenia, z którego korzystaliśmy.

Kolejny ważny krok to weryfikacja, czy bankomat pobrał pieniądze z konta, np. za pomocą bankowości elektronicznej lub podczas wizyty w placówce banku. Oczywiście warto zadzwonić na infolinię, by dokładnie dowiedzieć się, jak należy postępować.

Składanie reklamacji

Jeżeli udało nam się zebrać najważniejsze informacje o awarii, należy złożyć reklamację. Można tego dokonać osobiście, udając się do dowolnej placówki banku, za pomocą listu, telefonicznie bądź internetowo. W trakcie opisywania zdarzenia musimy podać swoje dane osobowe, datę i godzinę transakcji, kwotę oraz miejsce, w którym zlokalizowany jest bankomat. Istotny jest także numer identyfikacyjny urządzenia. Jeżeli rachunek został pomniejszony o niewypłaconą kwotę, to należy także zażądać zasilenia konta o daną sumę. Po złożonej reklamacji bank ma z reguły dwa tygodnie na jej rozpatrzenie. Oczywiście w zależności od instytucji czas może być dłuższy lub krótszy. Konsultant z reguły informuje, jak długo trzeba czekać na pozytywną bądź negatywną decyzję banku.

Wypłata z bankomatów zewnętrznej sieci

Coraz więcej osób korzysta z usług zewnętrznych bankomatów. W takiej sytuacji również należy zebrać wszystkie informacje takie same, jak w przypadku wypłaty pieniędzy z urządzeń należących do naszego banku. Zaleca się wtedy złożyć dwie reklamację: do instytucji, w której mamy założony rachunek oraz do firmy zarządzającej zewnętrznym sprzętem. Niestety czas oczekiwania na rozpatrzenie roszczeń może być dłuższy, ponieważ bank musi skontaktować się z innym operatorem, by wyjaśnić wszystkie okoliczności zdarzenia.