Wprowadzamy zmiany w Regulaminie świadczenia usług w zakresie prowadzenia rachunków bankowych dla klientów instytucjonalnych
Nowy Regulamin będzie obowiązywał od 1 września 2022 r.
Co dokładnie się zmieniło ?
- SGB dodało zapisy dotyczące prawa banku do blokowania rachunku, niewykonania operacji i zamrożenia wartości (zgodnie z aktualnymi wymogami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu z dnia 1 lutego 2018 r. z późn. zm.). Zatem w § 74 znalazł się ust. 2 o brzmieniu: „W przypadkach przewidzianych w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz w ustawie Prawo bankowe, Bank ma prawo do:
1) blokady dostępu użytkownika do rachunku/rachunków;
2) do niewykonania operacji lub zamrożenia wartości majątkowych;
3) blokowania dostępu do bankowości elektronicznej oraz zastrzegania indywidualnych danych uwierzytelniających i instrumentów płatniczych.”
- SGB zmodyfikowało zasady wprowadzania zmian w taryfie opłat i prowizji i tak w § 65 ust. 1 wprowadzono zapis o brzmieniu: „Bank ma prawo do zmiany wysokości stawek pobieranych prowizji i opłat (taryfy), w trakcie trwania umowy, w terminie do 6 miesięcy od dnia zaistnienia choć jednej z wymienionych przesłanek:
- zmieni się którykolwiek ze wskaźników wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych, publikowanych przez Główny Urząd Statystyczny, o co najmniej 0,10 punktu procentowanego w stosunku do poprzednio obowiązujących wskaźników w analogicznym okresie, przy czym w przypadku zmiany więcej niż jednego wskaźnika podstawą do zmiany jest wskaźnik o najwyższej wartości zmiany;
- zmieni się wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku publikowanego przez Główny Urząd Statystyczny – o co najmniej 1% w stosunku do poprzednio obowiązującego w analogicznym okresie;
- zmienią się ceny energii, ceny połączeń telekomunikacyjnych, usług pocztowych, koszty obsługi rozliczeń transakcji, rozliczeń międzybankowych i innych kosztów ponoszonych przez bank na rzecz instytucji zewnętrznych, których dotyczą opłaty i prowizje – o co najmniej 1% w stosunku do poprzednio obowiązującej ceny w analogicznym okresie (rocznym, kwartalnym lub miesięcznym);
- zostaną zmienione, uchylone lub wprowadzone nowe powszechnie obowiązujące przepisy prawa, o ile w ich wyniku i w celu dostosowania się do nich, konieczna stała się zmiana taryfy;
- zmieni się lub pojawi nowa interpretacja powszechnie obowiązujących przepisów prawa na skutek orzeczeń sądów lub uchwał, decyzji, rekomendacji, stanowisk lub innych aktów wydawanych przez Komisję Nadzoru Finansowego, Narodowy Bank Polski, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Bankowy Fundusz Gwarancyjny lub organy władzy publicznej, o ile w ich wyniku i w celu dostosowania się do nich, konieczna stała się zmiana taryfy;
- zostaną wprowadzone nowe produkty lub usługi, przy czym ta zmiana będzie dotyczyła ustanowienia nowych opłat lub prowizji dla udostępnianych nowych produktów lub usług albo kiedy zostaną wycofane produkty lub usługi, a wówczas zmiana będzie dotyczyła produktów lub usług wycofanych;
- nastąpi rozszerzenie lub zmiana funkcji produktów lub usług.”
w § 65 ust. 3 wprowadzono zapis o brzmieniu:
„Niezależnie od okoliczności wskazanych w ust. 1 Bank w każdym czasie ma prawo dokonać zmian w taryfie:
- opłat i prowizji polegających na ich obniżeniu, zmianach warunków ich pobierania na korzystniejsze dla klienta lub zaprzestaniu ich pobierania,
- gdy zostaną dostrzeżone, wymagające sprostowania omyłki pisarskie, rachunkowe, lub zaistnieje konieczność wprowadzenia zmian porządkowych, które nie wpływają na wysokość opłat i prowizji,
- polegających na zmianie nazwy produktu lub usługi, w tym nazwy marketingowej, która nie wpływa na wysokość opłat i prowizji
W takim przypadku nie stosuje się trybu zmiany Taryfy wskazanego w § 66 , a zmieniona taryfa jest publikowana na stronie internetowej Banku oraz dostępna w placówkach Banku.”
- dodano zapis o możliwości prowadzenia rachunku dla Kas Zapomogowo Pożyczkowych (KZP), w związku z wprowadzeniem obowiązku posiadania przez KZP numeru REGON.
- w zakresie instrumentów płatniczych (karty, aplikacja):
- dodano zapisy o aplikacji mobilnej SGB Mobile, zatem np. w §2 w słowniku pojęć dodano: punkt 5 o brzmieniu: aplikacja mobilna/aplikacja – oprogramowanie udostępniane przez bank, służące do obsługi bankowości mobilnej, instalowane na zaufanym urządzeniu mobilnym użytkownika, umożliwiające korzystanie z usług bankowych, w tym składanie zleceń płatniczych; Aplikacja będzie dostępna dla klientów po jej wdrożeniu przez Bank;
- wycofano z oferty Portfel SGB dla klientów instytucjonalnych (usługa dostępna do 15 czerwca 2023 r.), zatem dodano w §2 do punktu 56) do pojęcia „Portfel SGB” przypis o brzmieniu: „Portfel SGB jest dostępny dla klientów do 15.06.2023 r.”
- zmieniono zapisy o dziennych limitach transakcji gotówkowych i bezgotówkowych dla kart
- wprowadzono maksymalne dzienne kwotowe i dzienne ilościowe limity dla transakcji kartowych
Rodzaj karty | Dzienny limit wypłat gotówki | Dzienny limit transakcji bezgotówkowych
(w tym internetowych) |
||||
Karty płatnicze w PLN: | wartość standardowa | wartość maksymalna | ilościowy | wartość standardowa | wartość maksymalna | ilościowy |
Visa Business Electron | 2.000 PLN | 50.000 PLN | 10 | 5.000 PLN | 50.000 PLN | 25
(w tym 20 dla transakcji internetowych) |
Visa Business Electron
payWave |
2.000 PLN | 50.000 PLN | 10 | 5.000 PLN | 50.000 PLN | 25
(w tym 20 dla transakcji internetowych) |
Mastercard Business PayPass | 5.000 PLN | 50.000 PLN | 10 | 5.000 PLN | 50.000 PLN | 25
(w tym 20 dla transakcji internetowych) |
Rodzaj karty | Dzienny limit wypłat gotówki | Dzienny limit transakcji bezgotówkowych
(w tym internetowych) |
||||
Karty płatnicze w walutach wymienialnych | wartość standardowa | wartość maksymalna | ilościowy | wartość standardowa | wartość maksymalna | ilościowy |
Mastercard | 350 EUR
300 GBP 400 USD |
2.000 EUR
1.500 GBP 2.000 USD |
5 | 700 EUR
600 GBP 850 USD |
4.000 EUR
3.000 GBP 4.250 USD |
15
(w tym 10 dla transakcji internetowych lub MO/TO) |
Dzienne kwotowe oraz ilościowe limity wypłat gotówki i transakcji bezgotówkowych dla transakcji BLIK
Rodzaj limitu | Wartość
standardowa |
Wartość maksymalna | Ilościowy |
Dzienny limit wypłat gotówki | 2000 PLN | 10.000 PLN | 100 |
Dzienny limit transakcji bezgotówkowych (w tym internetowych) | 5000 PLN (2000 PLN) | 10.000 PLN | 100 |
Dzienny limit globalny (suma wypłat gotówki i transakcji bezgotówkowych (w tym internetowych)) | 10.000 PLN | Nie dotyczy |
- w zakresie elektronicznych kanałów dostępu (bankowość internetowa i mobilna):
- wprowadzono zapis o tym, że w ramach bankowości elektronicznej bank może świadczyć usługi dostępu przez bankowość internetową oraz bankowość mobilną
Do załącznika nr 3 do Regulaminu SGB dodało zapis:
Bank udostępnia klientowi jednocześnie usługę bankowości mobilnej w przypadku posiadania, w ramach zawartej umowy, dostępu do usługi bankowości internetowej[1]:
- Klienci, którzy posiadają ten sam identyfikator (login) do bankowości internetowej jako klient indywidualny i instytucjonalny oraz posiadają uprawnienia aby samodzielnie zlecać transakcje w bankowości internetowej (SGB24) otrzymają dostęp do usługi bankowości mobilnej bez konieczności aktywacji tej usługi,
- Klienci, którzy posiadają inny identyfikator (login) do bankowości internetowej jako klient indywidualny i instytucjonalny (SGB 24 Biznes) aktywują usługę bankowości mobilnej na innym urządzeniu mobilnym zgodnie z zasadami opisanymi w regulaminie wskazanym w ust. 6, przy czym:
- użytkownicy bankowości internetowej mogą korzystać z bankowości mobilnej po udostępnieniu takiej możliwości przez użytkownika pełniącego rolę administratora bankowości internetowej (administrator);
- administrator wskazuje czy użytkownik może realizować transakcje, korzystać z usługi BLIK oraz składać wnioski o nowe usługi obejmujące w szczególności możliwość zmiany limitów dla instrumentów płatniczych;
- w przypadku udostępnienia przez administratora możliwości realizacji zleceń płatniczych w bankowości mobilnej, realizowane są one przez użytkowników zgodnie z zasadami ustalonymi dla zleceń płatniczych realizowanych w bankowości internetowej przez posiadacza rachunku;
- szczegółowe uprawnienia administratora opisane są w Przewodniku po Bankowości Internetowej SGB24;
- Bank informuje o udostępnieniu bankowości mobilnej na stronie internetowej Banku.
Informacje dotyczące aktualnej oferty usług dostępnych w aplikacji mobilnej SGB Mobile oraz zasady jej udostępniania opisane są w Regulaminie korzystania z aplikacji mobilnej SGB Mobile, zamieszczonym na stronie internetowej Banku.
Zapisy w Regulaminie dotyczące Aplikacji Mobilnej SGB będą dotyczyły naszych klientów po wdrożeniu przez nasz Bank tej Aplikacji.
- w Kantorze SGB wprowadzono nowe wartości limitów pojedynczej operacji oraz limity dzienne wszystkich operacji dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz rolników
Standardowe limity pojedynczej operacji oraz limity wszystkich operacji w ciągu dnia dokonywanych za pośrednictwem bankowości elektronicznej, na rachunku (w jednostkach waluty):
Waluta rachunku |
Limit pojedynczej operacji*
|
Limit wszystkich operacji w ciągu dnia* |
złoty polski | 50.000 | 200.000 |
funt brytyjski | 10.000 (2.000) | 45.000 (20.000) |
dolar amerykański | 10.000 (2.500) | 50.000 (25.000) |
euro | 10.000 (2.000) | 45.000 (20.000) |
* limity podane w nawiasie dla walut innych niż złoty polski dotyczą wyłącznie osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz rolników
- dodano nowy załącznik: Trwały nośnik, który dotyczy usługi Moje Dokumenty SGB.
Regulamin można pobrać ze strony internetowej Banku: