Kradzież bądź zagubienie karty bankomatowej to stresujące zdarzenie. Jeśli jednak będziemy postępować rozsądnie i od razu podejmiemy kroki zabezpieczające oszczędności, nie trzeba się obawiać, że ktoś skorzysta z naszych pieniędzy. Warto zatem dowiedzieć się, jak zachować się w takiej sytuacji.

Zablokowanie karty

Pierwszym krokiem, jaki musimy wykonać po zorientowaniu się, że karta zaginęła, jest zgłoszenie tego faktu bankowi. Zgodnie z obowiązującym prawem przekazanie informacji jest równoznaczne z przejęciem odpowiedzialności przez bank za transakcje, które dokonała inna osoba niż właściciel karty. Mówi o tym ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 roku o usługach płatniczych. Warunkiem jest jednak poinformowanie banku.

W tym celu można udać się do dowolnej placówki banku, by zgłosić całe zajście. Obecnie zablokowania karty dokonuje się także telefonicznie lub przy użyciu internetu. Należy zalogować się do swojego konta i odszukać odpowiednią zakładkę. Bankowość elektroniczna działa niezwykle szybko i od razu po kliknięciu Blokuj kartę nie ma możliwości wyciągnięcia pieniędzy z bankomatu.

Czy bank musi zwrócić pieniądze za transakcje dokonane po kradzieży karty?

Odpowiedź na to pytanie również znajduje się w aktach prawnych. Zgodnie z artykułem 46. przytoczonej ustawy po zgłoszeniu zaginięcia bądź kradzieży karty płatniczej instytucja finansowa odpowiada za całe postępowanie. W momencie, gdy nieupoważniona osoba dokonała płatności naszą kartą, bank zobowiązany jest zwrócić całą kwotę. Taki zapis potrzebny jest, gdy system z jakichś przyczyn nie odnotował zablokowania. W takim wypadku złodziej lub znalazca mają szansę dysponować środkami finansowymi zgromadzonymi na rachunku, do jakiego przypisana jest karta. Oczywiście powyższe sytuacje nie zdarzają się często.

Pamiętajmy jednak, że bank ma prawo sprawdzić, czy faktycznie transakcja została dokonana przez osobę niepożądaną. Jeżeli istnieje prawdopodobieństwo oszustwa, instytucja finansowa zgłosi ten fakt policji.

Czy zgłaszać utratę karty policji?

Jeżeli jesteśmy pewni, że nasza karta została skradziona, należy ten fakt zgłosić na policję. W tym celu trzeba podać wszystkie informacje pozwalające schwytać złodzieja. Warto zatem zastanowić się, kiedy po raz ostatni używaliśmy środka płatności oraz czy cały czas trzymaliśmy dokumenty w bezpiecznym miejscu. Obecnie banki oferują specjalne ubezpieczenia, które ułatwiają odzyskanie pieniędzy skradzionych z karty. Zgodnie z zapisami polisy trzeba najczęściej przedstawić bankowi zaświadczenie z policji o zgłoszeniu kradzieży. Takie ubezpieczenie nie jest produktem obowiązkowym, jednak coraz więcej osób decyduje się na jego zakup, ponieważ jest to bardzo dobry sposób na zapewnienie bezpieczeństwa własnym oszczędnościom.

Po zagubieniu bądź kradzieży karty trzeba złożyć wniosek o wydanie nowego środka płatniczego. Wszystkich formalności można dokonać za pośrednictwem bankowości elektronicznej.